Sonbahar Depresyonu

Makaleler

Sonbahar Depresyonu

Sonbahara girdiğimiz şu dönemde bir domuz gribine bir de sonbahar depresyonuna dikkat etmemiz gerekir…

Bazı insanlar sonbahar mevsimi geldiğinde kendisini mutsuz, keyifsiz, sinirli, gergin, motivasyonu azalmış, moralsiz, halsiz, yorgun, bitkin hisseder. Bazılarında intihar düşünceleri bile gelişebilir. Çoğu zaman sıradan bir bunalım gibi algılanan bu durum, genetik yatkınlığı olan bireylerde gündüzün kısalmasının yarattığı beyin melatonin dengesizliğiyle oluşur. Dünyada en sık, kışın gündüzün çok azaldığı İskandinav ülkelerinde görülür. Amerika’da on milyonu aşkın kişinin her sene sonbahar depresyonuna yakalandığı bildirilmiştir. Kadınlarda erkeklerden dört kat daha fazla görülen sonbahar depresyonu en sık 17-25 yaşları arasında görülür. Bu yaşlar dikkat edilirse akademik ve meslekî yönden en aktif olunması gereken yaşlardır. Haliyle böyle bir rahatsızlığa sahip olan bireylerde, ileriki yaşantısını etkileyebilecek boyutta bir zarar görme söz konusu olabilmektedir. Böyle bir durumunuz varsa, sonbahar yaklaştığında bir psikiyatri uzmanıyla irtibata geçip koruyucu tedaviye başlamalısınız. Bu sayede hayatınızın aşağı yukarı yarısını kabusla geçirmekten kurtulmuş olursunuz.

İŞ YERİNDE TÜKENME: SOSYAL JEDLAG:

“Sosyal Jetlag” suni havalandırmalı ve gün ışığından uzak işyerlerinde çalışan bireylerde düzensiz çalışma saatlerinin ve sosyal hayatın kısıtlanmasının da katkısıyla oluşan bir durumdur. Bu kişilerde tükenme, beden ritminde bozulma, uykusuzluk sinirlilik, gerginlik, aşırı yorgunluk, mutsuzluk, isteksizlik ve motivasyon azlığı gibi belirtiler ortaya çıkıyor.  Kişilerde gece gündüz döngüsü tam tersine döndüğünden bu durum “Sosyal Jetlag” olarak adlandırılmıştır. Kişilerin iş verimini ileri derecede düşüren bu sorun işe devamsızlıklar veya işten ayrılmalarla sonuçlanabiliyor.

Neler yapılmalı?

  1. İşyerinin havalandırma ve ışıklandırma sistemleri sağlığa uygun hale getirilmeli
  2. Eğer kapalı bir mekanda çalışılıyorsa dinlenme aralarında gün ışığına çıkılmalı
  3. Gece uykusunu aksatmamalı
  4. Radyasyon ve enerji yayan bir işte çalışıyorsanız akşam eve gittiğinizde mutlaka ılık bir duş alınız
  5. Yeşil sebze meyveden zengin, karbonhidrattan uzak beslenmeli
  6. Düzenli beslenmeli, ana öğünlerin arasına mutlaka ara öğün ilave edilmeli
  7. Günde en az 1-1.5 litre su içmeli
  8. Akşamları kahve tüketiminden çekinmek gerekir
  9. Haftada üç gün de olsa yarım saatlik yürüyüşler yapmalı
  10. Sosyal etkinlikleri zenginleştirmeli
  11. Eğer uyku ritmi bunlara rağmen düzelmiyorsa uyku düzenleyici bir tedavi için psikiyatri uzmanına danışınız