Okul Başarısızlığı

Makaleler

Okul Başarısızlığı

Okul başarısızlığı bir ruhsal bozukluğun belirtisi olabilir. Gerek ilköğretim çağında gerekse lise çağında çocuklarda bazı zamanlar doğal inişler çıkışlar gözlenebilir. Ama hiçbir şekilde bu inişler çocuğun performansının çok düştüğü ve hatta notlarına etkilediği şekilde olmaz genelde bir ortalaması vardır her çocuğun  o ortalamanın üzerinde veya sınırında devam eder eğer o ortalamanın aşağısına düşmeye başlıyorsa bir çocuk onun çok iyi izlemek gerekiyor sıradan bir tembellik olarak değil de acaba çocuğun bir sorunumu var sorusuna sormak gerekiyor.

Genelde okul başarısının etkilenmesi psikososyal faktörlere bağlı olarak ortaya çıkar bir çocukta biyolojik faktörden dolayı okul başarısızlığı varsa bir zeka sorunu anlama, öğrenme güçleştiren bir sorun varsa zaten bu okulların başlangıç döneminde kendini gösterir ancak sağlıklı doğal bir şekilde okula başlayıp ta daha sonra başarı çizgisinde düşme yaşayan çocuklarda Psikososyal bir takım unsurları düşünmek gerekir. Nedir bunlar okulda öğretmenin tutumu beklentiyi çok yüksek tutması veya çocuğun motivasyon faktörlerini bilmeden yaklaşması önemli bir etken olabilir. Sınıf içerisinde kıyaslamaların yapılması kaygı yaratacak performans kaygısı yaratacak şekilde davranılması çocuğun bir zaman sonra sınıf içerisinde tutukluluk yaşamasına ve bir zaman sonra performansının düşmesine sebep oluyor. Yapılan sosyol psikoloji çalışmaların da öğretmenlerin farkında olmadan çocuklarda katagorizasyon yaptığını ve bu katagorizasyon sonrasın da çocukların performansını bununla çok direk bir şekilde etkiliyor. Mesela bir çocuğun matematik  zekasının zayıf olduğu şeklinde bir kanıya sahip olduysa bir öğretmen ona ister istemez o şekilde yaklaşmak ta ve o çocuğun hakikaten matematik performansının daha da düşmesine sebep olur o yüzden eğer çocukta zeka il ilgili veya öğrenmekle ilgili bir bozukluk söz konusu değilse çocuğun bir dersteki başarısızlığını öğretmen çocuğun motivasyonuyla veya dersin sunum şekliyle ilgisi olup olmadığını ortaya koymak durumundadır. O zaman öğretmenler böyle durumlarda bir psikolojik yardım alabilirler veya bir Psikologdan yardım alabilirler. Bir diğer faktörler aşırı mükemmeliyetçi kaygısı fazla olan çok yüksek beklentisi olan anne babalar. Mükemmeliyetçi anne, babalar çocuğun beklentisini iyice yükselterek kaygı yaşamasını sebep oluyorlar hatta depresyona kadar ilerleyen bir tabloya sebep olabiliyorlar eğer çocuk mesela bazı anne, babalar çocuk 9 aldığı zaman neden 10 almadın sen sınıftaki en iyi öğrenci olmalısın sen çok iyi bir noktaya geleceksin çok başarılı olacaksın en iyi yeri kazanacaksın şeklinde ki geri bildirimler çocuklarda kaygıya ve bir zaman sonra başarısızlığa  sebep oluyor  çok eleştiren ikaz eden ders konusunda aşırı baskı yapan ve çocuğu sadece ders çalışmaktan ibaret görmeye başlayan ailelerin çocuklarına da yine başarısızlık oluyor şunu unutmamak lazım anne bana olarak çocuklarımızın anne babaya ihtiyacı var eve geldikleri zaman onlara bir öğretmen veya belli sorumluluklarını hatırlatan bireyler  olmaktan çıkmamız lazım aksi takdirde çocuk bir zaman sonra anne baba desteğinin zayıf kalmasından dolayı yalnızlığa ve depresyona girebiliyor ve başarısızlığa sebep oluyor. Yine çocuğun kendi kişiliğinin mükemmeliyetçi şekilde organize  olmaya başlaması da bir diğer faktör eğer bir çocuk her şeyi tam yapmalıyım hep başarı endeksli not endeksli yaşıyorsa ve mükemmeliyetçi bir şekilde kişiliği organize oluyorsa çocuklarda sınav kaygısı okul kaygısı ders kaygısı gibi bir takım sıkıntılar baş göstermektedir. Çocuklar sınavlarda bildikleri halde yanlış yaparak notların düşmesine bir zaman sonrada ders e olan motivasyonunun kaybetme noktasına da gelebilmektedir. O yüzden böyle bir durumda anne babaların çocuklarının kişilik özelliklerine ve derslerine yaklaşım şekillerine gözden geçirmeleri gerekiyorsa  bir uzmandan yardım almaları gerekmektedir. Bir diğer önemli faktörde bazı çocuklarda depresyon ve kaygı bozuklukları okul başarısızlığı şeklinde ortaya çıkmaktadır. Mesela depresyonda olan bir çocuk erişkinlerdeki gibi bir zaman sonra algılama sorunları unutkanlık dikkat ve konsantrasyon sorunları yaşamaya başlar ve bunun sonrasında dersi izlemede dersi takip etmede zorluklar oluşur bu zorluklar algılamayı bozduğu için çocuğun derslerinde ister istemez  zayıflamaya başlar ve derslerinden düşük not almaya başlar yine depresyondaki isteksizlik motivasyon azlığı gibi faktörler çocuğun derse olan ilgisiniz azaltabilir okula olan ilgisini azaltabilir ve sonuçta başarısızlığa sebep olabilir. Depresyonu olup ta öngörülemeyen bir çok çocuk okulu bırakma noktasına bile gelmişlerdir. O yüzden anne babaların bu konuda dikkatli olmaları normal bir çocukta unutkanlık konsantrasyon zayıflığı mutsuzluk motivasyon azlığı isteksizlik şikayetlerle okul başarısında bir düşme söz konusu olursa mutlaka bir psikiyatri uzmanına başvurmaları gerekmektedir. Kaygı bozuklukları korku bozuklukları başarıyı etkileyen diğer faktörlerden biridir. Sosyal fobisi olan çocuklar topluluk karşısında sınıf içerisinde öğretmen bir soru sorarsa ben soruya cevap veremem hata yaparım kaygısı yaşayan bu yüzden çekingen davranan çocuklarda okul ortamından kaçınma davranışı söz konusu olabilir.