Sigarayı Bırakmak Ancak Psikolojik Destekle Mümkündür

Makaleler
Sigarayı Bırakmak Ancak Psikolojik Destekle Mümkündür


Sigara bağımlılığı insanoğlunu tehdit eden en önemli halk sağlığı sorunlarındandır. Dünyada yıllık 200 milyar dolarlık sağlık harcamasına sebebiyet verir. Ülkemizde her yıl 100 000 kişi sigaraya bağlı bir hastalık yüzünden hayatını kaybediyor.

2008 yılında yapılan bir araştırmada kanserlerin ölüm sebebi olarak 4. sıradan 2. sıraya yükseldiği, bu yükselmenin altında sigara içme oranının artmasıyla ilişkili olduğu bildirilmiştir.

Sigara hem fiziksel hem de psikolojik bağımlılık yapar

Fiziksel bağımlılığa etken nikotindir. Nikotin beynin hafıza, dikkat ve konsantrasyonla ilgili alanlarında, kalp, mide, barsak gibi organlarda bulunur. Bu sistemlerin işleyişinde rol alır. Sigara içen kişilerde, nikotinin sürekli ve yüksek miktarda alınması bu alıcıların sayısını artırır. Bu da nikotin ihtiyacını git gide artırır. Sonuçta fiziksel bağımlılık gelişir.  

Zamanla sigara hayatın her alanına girer ve vazgeçilmez bir ritüel halini alır. Mutlulukta, sıkıntıda, üzüntüde, sevinçte, kederde sigara içmek otomatik bir davranış halini alır. Böylece psikolojik bağımlılık da gelişir.

Artık kişi sigarasız uyuyamamaya, mutlu olamamaya, keyif alamamaya, konsantre olamaya, çalışamamaya başlar.

Sigara Nasıl Bırakılır?

Dünyanın cevabını en çok araştırdığı sorudur bu. Akupuntur, nikotin sakızları, nikotin bantları, manyetik uyarım gibi birçok teknik kullanılır. Bu teknikler fiziksel bağımlılıkta işe yararlar. Ama psikolojik bağımlılıkta etkili olamazlar. O yüzden bu yöntemlere psikolojik destek programlarını eklemek şarttır.  

Psikolojik Destek Programında Neler Yapıyoruz?

Öncelikle sigaraya başlatan etmenleri belirliyor ve gidermeye çalışıyoruz.  

Genetik
Eğer ana-babamızda dürtülerimizin yarattığı stresi sigarayla kontrol etme alışkanlığı söz konusuysa bu genetik olarak bize aktarılır. Genetik etmenleri bilmek, önlem almayı kolaylaştırır. Bize sigarayla mücadelede büyük yol aldırır.

Stres
İçme sebebi yoğun stresse, bu stresi azaltmayı hedefliyoruz. 

Bırakmaya Engel Bireysel Faktörler
Bazı kişiler olumsuz bırakma deneyimlerinin ardından “defalarca bırakmayı denedim ama başaramadım. Yine başaramayacağım” şeklinde genellemelere giderler. Bu genellemeler en büyük engeller olarak karşımıza çıkıyor. Psikoterapiyle bu şartlanmaları ortadan kaldırmak başarı şansımızı artırıyor.

Çevresel Faktörler
‘Biz seni biliriz sen iki gün sonra başlarsın”, “tabi tabi, bırakacağım diyen çok kişi gördük biz’’ şeklinde moral bozucu kişilerle karşılaşmak mümkündür. Kişiyi bu gibi durumlarda karşı hazırlıklı kılarak olası motivasyon kayıplarını önleyebiliyoruz.  

Kısacası bu programla amaçlarımız şunlar:  
- Farkındalığı artırmak
- Dürtüsel kontrol gücünü artırmak
- Kişinin kendisini daha mutlu, huzurlu ve güvenli hissetmesini sağlamak
- Yaşam kalitesini artırmak.